Hae opiskelemaan

Asiasanat

KulttuuriLapsiperheetMaahanmuuttajatNuoret

Tutustu hakuohjeisiimme. Lisäohjeita on myös eepospalvelun hakulomakkeessa. Meillä on viisi toimipaikkaa eri puolilla Vantaata.

Hymyilevä tyttö näyttää työtään kameralle.

Kuva: Vantaan kuvataidekoulu

Yleinen hakuaika

Yleinen hakuaika elokuussa alkavalle lukuvuodelle on 1.–30.4. Opetuskielemme on suomi.
Meillä voi opiskella 20 ikävuoteen asti.
Oppilaaksi haetaan sähköisellä lomakkeella eepospalvelun kautta.

Vapaat oppilaspaikat näet toimipaikoittain ja ryhmittäin hakulomakkeesta.
Yhdellä lomakkeella voi hakea useampaan ryhmään. Täysiin ryhmiin voi hakea jonoon.
Huomioithan, että automaattiviesti, jonka saat hakemuksen lähettämisen jälkeen ei ole vielä vahvistus oppilaspaikasta.

Otamme hakijat ryhmiin ilmoittautumisjärjestyksessä syntymävuoden perusteella.
Jos hakija on ilmoittautunut vanhemmille tarkoitettuun ryhmään, hakemus poistetaan.
Hakija voi pyrkiä ikäistään nuorempien ryhmään, jolloin hakemuksen lisätietoihin pitää kirjoittaa syy toiveeseen.

Oppilaaksi ilmoittaudutaan koko lukuvuodeksi. Syyslukukauden jälkeen opiskelu jatkuu automaattisesti kevätlukukaudelle, ellei huoltaja tai yli 18-vuotias oppilas tee opintojen lopettamisilmoitusta eepoksesta löytyvällä muutoshakemuksella. Tarkemmat lukuvuoden toiminta-ajat löydät Tietoa oppilaalle sivulta.

Lähetämme tiedon valinnan tuloksista kirjallisesti kaikille hakeneille viimeistään kesäkuussa.
Kesäkuussa lähetämme uusille hyväksytyille oppilaille myös tunnukset eepospalveluumme, sekä lopullisen lukujärjestyksen.

Ryhmien perustaminen ja etusijajärjestys

Perustamme ryhmiä vain, jos niihin on riittävästi hakijoita.
Hakijoista etusijalla ovat jo opiskelevat ja välivuodelta palaavat oppilaat.

Uuden oppilaan tutustumiskerrat

Uusi oppilas voi käydä veloituksetta tutustumassa opintoihin enintään kaksi kertaa. Oppilaan on tehtävä lopetusilmoitus eepoksesta löytyvällä muutoshakemuksella edellä mainittujen tutustumiskertojen jälkeen ennen kolmatta opetuskertaa, jos hän ei halua jatkaa.

Opintojen eteneminen tasolta toiselle

Koulussa sisällä olevan oppilaan opinnot voivat jatkua lukuvuodesta toiseen 12 ikävuoteen asti ilman erillistä ilmoittautumista. Perheen on täytettävä erillinen muutoshakemus eepospalvelussa, jos oppilas lopettaa opinnot tai haluaa jäädä välivuodelle.
Oppilaat valitsevat ensimmäisen työpajansa täyttäessään 13-vuotta. Työpajalaiset täyttävät joka kevät jatkoilmoituslomakkeen.

Lukukausimaksujen laskutus

Laskutamme lukukausimaksut syys- ja kevätlukukausien aikana. Maksut vaihtelevat opintokokonaisuuksien mukaan – katso kaikki hinnat.

Vantaan kuvataidekoulun lukujärjestys 2023-2024(pdf, 240.05 KB)

”Lapseni on aloittanut Kuvataidekoulun aikanaan 7-vuotiaana omasta halustaan ja haluaa käydä sitä kuulemma mahdollisimman kauan.
Hän ei ole puhunut harrastuksen lopettamisesta eikä välivuoden pitämisestä vielä kertaakaan. Sen sijaan on todennut, ettei lopeta Kuvataidekoulua ennen kuin se pakosti loppuu, kun tulee ikä vastaan.
Uskon, että hänen kohdallaan Kuvataidekoulun käymisellä tulee olemaan ehkä merkitystä jopa ammatinvalinnan suhteen.
Hän siis viihtyy todella hyvin ja Kuvataidekoulu on hänelle tosi tärkeä harrastus.”

Kuvataidekoulun kysely vanhemmille: Miten koet lapsesi viihtyneen kuvataidekoulussa?

Nyt kun hakukäytäntömme on tullut tutuksi, varmasti kiinnostaa myös opintojen hinnat. Katso hinnat ja tietoa erilaisista maksuhuojennuksista. Jos edelleen oppilaspaikka kiinnostaa, ei muuta kuin hakemus vetämään!

Opintojen alkua odotellessa, voit kurkata kuvagalleriaamme ja inspiroitua. Voit myös lukea lisää oppilaalle tarkoitettua hyötytietoa.

Jos lapsi tai nuori ei vielä innostunut säännöllisistä taidetunneista, ei hätää. Taiteen tekemisen nälkää voi tyydyttää myös lyhytkursseillamme.